”E-cigaretter räddar liv”. Ett påstående som väcker debatt. Nu har en tysk domstol sagt sitt och tillåter företag att använda uttrycket i sin marknadsföring.
Återförsäljare får marknadsföra e-cigaretter som en livräddande produkt. Åtminstone i Tyskland. Detta sedan en domstol avgjort en tvist där en e-cigaretthandlare blev stämd för vilseledande reklam.
Konkurrens med cigaretter
Det var en e-cigarettföretag som i Tyska Trier hamnade i blåsväder sedan de marknadsfört e-cigaretter som en produkt som ”räddar liv”. Organisationen Wettbewerbszentrale, som bevakar reklam och konkurensförhållanden i Tyskland, menade att reklamen var vilseledande. Att påstå att ”e-cigaretter räddar liv” leder till otillåten konkurens i förhållande till traditionella tobaksprodukter, menade Wettbewerbszentrale i sin stämningsansökan.
Domstol: Rökare får bättre hälsa
Men när ärendet till slut hamnade i högsta juridiska instansen, Higher Regional Court (OLG) i Koblenz, blev det bakslag. Enligt en artikel i die Welt konstaterade domstolen att e-cigaretter visst är att betrakta som mindre skadliga än analoga cigaretter. Domstolen motiverade beslutet genom att hänvisa till aktuell forskning om den relativa risken med e-cigaretter jämfört med rökning.
”Rökare som byter till e-cigaretter kan sannolikt räkna med bättre hälsa” konstaterade domstolen.
Lockar inte icke-rökare
Domstolen konstaterade även att reklamen inte var ämnad att locka icke-rökare att köpa produkterna. Det var tydligt att rökare var målgruppen, enligt domslutet.
”Syftet är att göra tobakskonsumenter medvetna om den alternativa produkten” skriver die Welt angående domen.
Får inte göra hälsoanspråk i Sverige
I Sverige är det inte tillåtet att göra hälsoanspråk i samband med försäljning av e-cigaretter. Inte ens om försäljningen riktar sig till rökare. Det är inte heller tillåtet att locka rökare med möjligheten att sluta röka genom att använda e-cigg. Konsumentverket anmälde senast förra året ett företag för att bryta mot lagen när banners med texten ”Sluta röka med våra startpaket!” och ”Nybörjare? Vi hjälper dig” fanns på hemsidan.
Ärendet är det första av sittslag i Sverige och är ännu inte avgjort. Ecoswe, företaget i fråga har i sin tur anmält konsumentverket till JO. Enligt företaget tolkar Konsumentverket lagen om marknadsföring onödigt hårt och missbrukar därför sin juridiska makt.