Snusskatten sänktes den 1 november. Men hur blev det egentligen med priserna ute i butikerna? Väldigt olika har det visat sig. Även om många tillverkare sänkte inköpspriset direkt så har andra valt att behålla det tidigare priset trots skattesänkningen.
Samtidigt har skattesänkningen ökat intresset för det traditionella snuset.
17 procent. Så mycket gick snittpriset på portionssnus ner i samband med månadskiftet oktober/november i samband med den utlovade skattesänkningen. Det visar en undersökning som Vejpkollen gjort tillsammans med sveriges största återförsäljare Snusbolaget. Detta är något mindre än skattesänkningen på 20 procent som trädde i kraft den 1 november. Förklaringen ligger i att vissa tillverkare valt att sänka priserna rakt av, medan andra valt att inte göra det alls
“Det är klart att det finns en risk för att skattesänkningen används för att öka vinsterna för tillverkarna istället för att komma konsumenterna till del. Samtidigt är det inte helt okomplicerat när det gäller skattesatser på en så varierad produktkategori som snus” säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Haypp group, som driver återförsäljaren Snusbolaget, till Vejpkollen.
Skillnad mellan löst och portion
Mest sänktes priserna för portionsnus. Där låg medelsänkningen på 17 procent för original portionssnus och 15 procent på vita portioner. För lössnus var sänkningen endast 11 procent.
“När det gäller portionssnus så är det väldigt stor skillnad mellan olika produkttyper. Småportioner har en större sänkning än större portioner – men det betyder inte att priset per dosa skiljer sig åt i slutändan” förklarar Markus Lindblad.
Skadesreduktion i tobakspolitikken
En av motiveringarna bakom regeringens skattepolitik på nikotinområdet är att uppmuntra nikotinkonsumenter att välja snus framför cigaretter. Det kallas i mer tekniska termer för skademinimering. För konsumenter innebär det att snuset blir billigare, medan cigaretter blir dyrare. Detta enligt resonemanget att det är betydligt mer skadligt att bruka nikotin via röken från en cigarett jämfört med att använda nikotin via snus och andra rökfria metoder.
Intresset för brunt snus ökade
Snuset är förvisso en produkt som har minskat vad gäller marknadsandelar de senaste åren. Men samtidigt som intresset minskar för traditionellt snus, ökar det istället för nya produkter som nikotinpåsar och vapes. Detta märker inte minst de företag ägnar sig åt onlinehandel med många olika nikotinprodukter. Stefan Bensmo är grundare och kommunikatör vid för Snuset Group, som driver sajten snuset.se. Företagets mediaplattform “Snuskuriren” publicerar löpande rapporter om hur intresset ser ut för rökfritt nikotin i Sverige. Fokus ligger på att jämföra antalet Googlesökningar för respektive produkter, och här såg man en tydlig trend när snusskatten var på tapeten inför sänkningen.
“Trafiken till hemsidan ökade markant i samband med att snusskatten sänktes och vi har sett ett tydligt ökat intresse för traditionellt snus. Våra interna data visar en förändring i konsumentbeteende där fler som tidigare använt andra nikotinprodukter, som vape, nu söker och köper snus” säger han till Vejpkollen.
Viktigt för att sluta röka
Ifølge Stefan Bensmo ökade även intresset för närliggande frågor kring snus och rökning. Inte minst vad det gäller snuset som ett av alternativen till cigaretterna vid rökstopp.
“Ja, det finns också en tydlig rörelse online, med fler diskussioner och sökningar kring ”sluta röka, börja snusa”, vilket antyder ett skifte mot alternativa produkter. Även om antalet dosor per köp inte förändrats nämnvärt, ser vi en generell ökning i intresset.” säger han till Vejpkollen.
Företagen sänker priserna olika
Men samtidigt som intresset för snuset har ökat sedan snuskatten sänktes, så har alltså den reella prissänkningen på produkterna sett väldigt olika ut. Markus Lindblad på Haypp group noterar att alla inte agerat på samma sätt när det gäller inköpspriserna.
“Vi anses som marknadsledande och vi vet att många bevakar våra priser. Därför var vi ute redan en vecka innan skattsänkningen och gav tillverkarna en guide kring hur priserna behövde justeras för att motsvara sänkningen.” säger han till Vejpkollen.
Vissa sänkte inte alls
Men när det väl var skarpt läge visade det sig att vissa tillverkare inte sänkte priserna över huvud taget.
“De allra flesta har ju sänkt, men i väldigt olika grad. En del gjorde det med 20 procent rakt av, medan andra har räknat hur skatten påverkar produkttyperna utifrån vikten och sedan slagit ut sänkningen över hela sortimentet. Någon enstaka tillverkare har inte haft koll på sänkningen alls utan istället höjt priset, vilket är förvånande, medan någon har valt att ligga kvar på samma pris.”
Inväntar skattehöjning nästa år
Ifølge Markus Lindblad är det dock för tidigt att säga hur skattesänkninngen ser ut i förlängningen. Inte minst då skatten faktiskt går upp igen vid årsskiftet, i förhållande till den årliga uppräkningen enligt konsumentprisindex. Enligt den konsekvensutredning som regeringen gjorde inför lagändringen den 1 november, landar den totala skattesänkningen från 2025 snarast på närmare 16 procent – och inte på 20 procent.
“Jag vet att en av de större tillverkarna valt att inte sänka priset nu, utan kommer att justera vid årskiftet istället. Det är ju ett sätt att göra det på, även om det kanske inte ser jättebra ut för just dessa varumärken jämfört med andra just nu.” säger Markus Lindblad.
“Viktig markering”
Sveriges största tillverkare av snus, Swedish Match, som nyligen köptes av tobaksjätten Philip Morris International, valde att sänka priserna motsvarande den sänkta snuskatten rakt av. Enlig Anna Hällöv, Sverigechef för Swedish Match är det viktigt att företagen i branchen agerar ansvarsfullt.
“För oss är den här markeringen väldigt viktig. Vi vill att rökare byter över till rökfria produkter, om de nu inte kan sluta helt. Det är och har varit Swedish Match och PMI:s mål i många år nu. Men det här handlar bara inte om att skatten på snuset sänks, utan om att man samtidigt höjer den för cigaretter. Det visar på en tydligt skademinimerande inställning från politiskt håll. Nu är det viktigt att vi som är aktörer på marknaden visar att vi är med på tåget här och drar åt samma håll.” säger Anna Hällöv til Vejpkollen.
“En folkhälsoåtgärd”
Hun får følgeskab af Stefan Bensmo på Snuset group.
“Sänkningen av snusskatten förstärker Sveriges framgångsrika linje att fokusera på skademinimering, snarare än på förbudsinriktad plakatpolitik. Sveriges unika förhållningssätt till nikotinprodukter fortsätter att visa resultat, inte minst i att personer som flyttar till Sverige ofta byter från cigaretter till snus. Detta speglar en lång tradition av att erbjuda mindre skadliga alternativ till rökning. Skattesänkningen bidrar också till att öka prisgapet mellan cigaretter och både traditionellt och vitt snus, vilket kan påverka valen hos konsumenter positivt. Politiken bakom beslutet verkar således vara både en folkhälsoåtgärd och en strategi för att stärka en beprövad svensk modell.” säger han till Vejpkollen.
Rökare byter till rökfritt
Som Vejpkollen tidligere har rapporteret visar CAN:s senaste undersökning att nikotinbruket varken har ökat eller minskat sedan 2019. Bruket av rökfria produkter som e-cigaretter och vitt snus har förvisso ökat i några grupper, samtidigt som rökningen har minskat markant över hela befolkningen. CAN:s siffror bekräftas av data från branschen, inte minst från Haypp group, konstaterar Markus Lindblad.
“Enligt den data som Snusbolaget samlar in om sina kunder är det tydligt att de allra flesta som köper rökfria nikotinprodukter i vuxen ålder antinge är rökare eller före detta rökare. Vår analys är att det i första hand skett en skiftning mellan olika produkter på nikotinmarknaden och att cigarettbruket minskar till förmån för det rökfria nikotinbruket.” säger Markus Lindblad.
Viktigt att företagen hänger med
Markus Lindblad och Haypp group uppmanar dock tillverkarna slå vakt om det rådande läget.
“Vi som återförsäljare kan göra vår del och se till att produkterna är tillgängliga och att kvaliteten på de produkter vi erbjuder håller en hög standard. Men det är alltid upp till tillverkarna att hålla priserna på en bra nivå, och att “läsa rummet” när det gäller exempelvis skattesänkningar som den här” säger Markus Lindblad.
Stora skillnader i prissättning
Vejpkollen har tagit del av den totala listan av snusmärken som finns tillgängliga på Snusbolaget. Listan visar inköpspriserna på olika snusprodukter före och efter skattesänkningen den 1 november.
Så förändrades priserna på ditt snus 2024 (Snusbolagets förenklade lista):
Lössnus | Prissänkning per kilo | Motsvarar skattesänkning |
Ettan Lös | −41 | 15% |
General Lös | −49 | 18% |
Granit Lös | 0 | 0% |
Grov Lös | −41 | 15% |
Göteborgs Rapé Lössnus | −41 | 15% |
Knox Lös | −22 | 8% |
Kronan Lös | −49 | 18% |
Mustang Lössnus | −41 | 15% |
Skruf No.33 Lös Strong | −22 | 8% |
Smålands Lös | −22 | 10% |
Orginal portion | Prissänkning per kilo | Motsvarar skattesänkning |
Ettan Portion | −24 | 15% |
General Extra Stark Portion | −24 | 17% |
General Portion | −24 | 15% |
General Mini Portion | −24 | 35% |
Granit Portion | 0 | 0% |
Grov Portion | −24 | 15% |
Kaliber Original Portion | −24 | 20% |
Kaliber + Original Portionssnus | −24 | 20% |
Knox Portion | −22 | 15% |
Knox Stark Portion | −22 | 15% |
Knox Xtra Stark Portion | −22 | 15% |
Kronan Stark Portion | −24 | 17% |
Kronan Portion | −24 | 17% |
Ld Salmiak Portion | −19 | 16% |
Ld 30 Original Portion | −19 | 11% |
Ld Original Portion | −19 | 16% |
Ld Original Stark Portion | −19 | 16% |
Ld Salmiak Portion Stark | −19 | 16% |
Ld Whiskey Original | −19,1 | 16% |
One Svart Original Portion | −24 | 20% |
Smålands Portion | −22 | 22% |
Vit portion | Prissänkning per kilo | Motsvarar skattesänkning |
Catch White Spearmint Mini | −24 | 37% |
Granit Stark Vit Portion | 0 | 0% |
Granit White Portion | 0 | 0% |
Kaliber Vit Portion | −24 | 23% |
Kapten Mini Vit | −24 | 37% |
Kapten Vit Extra Stark Portion | −24 | 20% |
Kapten Vit Portion | −24 | 20% |
Knox Karaktär Blue White Portion | −22 | 17% |
Knox White Stark Portion | −22 | 17% |
Knox White Portion | −22 | 17% |
Knox Xtra Stark Vit Portion | −22 | 17% |
Ld Vit Portion | −19 | 18% |
Ld Salmiak Vit Portion | −19 | 18% |
Lundgrens Skåne Vit Portion | 0 | 0% |
Lundgrens Skåne Slim Vit Portion | 0 | 0% |
Lundgrens Norrland White Portion | 0 | 0% |
Lundgrens Skåne Stark Vit Portion | 0 | 0% |
One Vit White Portion | −24 | 18% |
One Blå White Portion | −24 | 18% |
Xr Göteborgs Rapé Slim White Portionssnus | −24 | 23% |
Xr General Strong Slim White | −24 | 23% |
Xr General Slim White Portionssnus | −24 | 23% |