Kåret til bedste tobaksbutik - "Bedste margin på e-cigs og hvid snus"

Rökfria nikotinprodukter, som e-cigaretter och nikotinpåsar, hamnade i fokus när företagen inom conveniencebranschen delade ut priser för framgångar inom den vardagsnära butikshandeln i början av hösten.

Rökfria nikotinprodukter står högt i kurs bland svenska butiker och kedjor. Det märktes inte minst efter att två av Sveriges större spelare inom conveniencebranschen delade ut priser under hösten. Först ut var rutikskoncernen Reitan Convenience Sverige uppmärksammade nikotinpåsen Velo Crispy Peppermint slim som Årets produkt inom Pressbyråkedjan när Reitan hade årets stora leverandørmøde i september. Reitan äger kedjorna 7-eleven och Pressbyrån och meddelade nyligen att man i framtiden siktar på att fasa ut rökproduktet ur sortimentet. Detta i takt med att försäljningen minskar och att intresse för rökfria nikorinprodukter ökar.

Näst på tur att uppmärksammas stod ägaren till en Direktenbutiken i Nora, som tog hem priset för bästa inom katergorin Tobak vid branschorganastionen Convenience Stores Swedens Conveniencegala 2024, just för sitt engagemang att lyfta rökfritt nikotin i butiksmiljön.

"At modtage førsteprisen for den bedste tobaksbutik ved det første Convenience Gala er meget sjovt og opmuntrer os til at øge vores indsats. Man kan aldrig sidde stille og være tilfreds, man skal hele tiden bevæge sig fremad." siger Jörgen Ingemarsson, der driver Direkten i Nora, til Nærbutikker Sverige Nyheder.

"Tager røgfrihed alvorligt"

Ifølge prismotiveringen har Jöregen Ingemarsson en butik, der "hele tiden følger med udviklingen i branchen, så den altid føles relevant. Det er virkelig en butik, der tager kategorien alvorligt og behandler den med respekt, både over for kunder og leverandører."

”Vi exponerar snus på pallar” säger Jörgen Ingemarsson til CSS News. ”Vi gömmer inte tobaken men håller oss självklart inom ramarna för hur tobak får visas.”

Hvid snus tiltrækker nye kunder

Ifølge Jörgen Ingemarsson har nye orale nikotinprodukter overtaget noget af salget fra traditionel snus. Nikotin pouches er dog et produkt, der primært tiltrækker nye kunder til butikkerne, især kvinder i alderen 25-35 år, som foretrækker at købe hvid snus frem for traditionel snus.

Største margin på e-cigs

E-cigaretter, i øjeblikket 12 forskellige mærker, giver også nye kunder og er blevet meget vigtige i løbet af de sidste to år. Det er blevet et vigtigt produkt for butikken, især fordi marginen stort set er dobbelt så stor som for hvid snus. Af butikkens samlede omsætning på 12,5 millioner står tobak nu for 10 millioner.

”Av dessa 10 står snus för 6 miljoner och det vita för 1 miljon av dessa. E-cigaretter står också för cirka 1 miljon och cigaretterna för 2. Bästa förtjänsten har man helt klart på e-cigg, följt av det vita snuset” säger Jörgen Ingemarsson till CSS News.

Kilder i denne artikel:
Bedste eksempel på, hvordan man får succes med tobak
Årets produkter kåret hos Pressbyrån og 7-Eleven

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *