I skuggan av att en av Sveriges största kedja för e-cigg går i konkurs, satsar konkurrenten Vapes på att öppna nytt. I alla fall nästan. Sedan några veckor tillbaka har man tagit över i B1 Vapes lokaler i Linköping.
“Vi har väl spånat länge på att expandera. Att det blev just nu var ganska mycket en slump” berättar Michael Fredén, vd för Vapes Lidköping AB.
Företaget driver sedan tidigare två fysiska butiker, en i hemstaden Lidköping och en i centrala Göteborg. Mycket av försäljningen sker via nätet och via business to business försäljning. Det var genom det sistnämnda som butiken i Linköping blev verklighet.
“Det har legat en vejpshop i lokalen sedan många år tillbaka. Först var det en Cigge Store butik och efter det B1 Vape, men det var samma ägare hela tiden. Vi hade väldigt bra kontakt med ägaren som köpte delar av sitt sortiment av oss. Så när han blev sugen på att göra något nytt passade vi på att erbjuda honom en anställning hos oss”
Personalen kvar
Strax efter nyår blev sålunda “B1 Vape” en “Vapes” butik istället. Nya skyltar, men annars business as usual.
“Vi har ju anställt den gamla personalen och den tidigare ägaren. Vi känner de som jobbar där och de delar sedan tidigare vår syn på kundservice och kundnöjdhet. Så den stora skillnaden jämfört med tidigare är väl ett ganska mycket större sortiment” säger Michael Fredén.
Stor kedja i konkurs
För bara några veckor sedan ansökte Sveriges största specialiserade återförsäljare inom e-cigarettbranschen i konkurs. Eurobrands Distribution hade, förutom en stor business to business försäljning, även sju fysiska Cigge Store butiker öppna i mellansverige. Allt försvann på bara någon vecka. Vapes Lidköping AB och dotterbolaget Vapes International AB spelar med andra ord på en marknad som är allt annat än stabil.
Hur ser ni på riskerna efter att en stor aktör på marknaden har försvunnit?
“Om det är något jag lärt mig under åren inom vejpindustrin är att storleken inte har någon betydelse.” skrattar Mikael Fredén. “Det viktigaste för oss har alltid varit att vara transparenta, följa rådande lagar, inte komma med ursäkter om det blir fel och att alltid berätta för kunderna varför saker och ting är som de är.”
Inte beroende av engångsvapes
Sedan några år tillbaka finns e-cigaretter i form av engångsmodeller i var och varannan närbutik och hos några av Sveriges största matvarukedjor. Sedan 2021 har försäljningen av e-vätska ökat från 4000 liter till 26000, mest på grund av just engångsvapes. Det har inneburit en ny marknad för de traditionella vejpshopparna, men även nya konkurrenter,
Hur påverkar det vejpshopparna och är det verkligen lönt att driva specialiserade butiker för e-cigaretter idag?
“Som tur är så är vi inte beroende av engångsmodeller, utan har ett bredare sortiment. Sen få man ju alltid se hur det går, men det finns ju redan en kundkrets som B1 Vapes och Cigge har arbetet upp.” säger Michael Fredén.
Spetskompetens viktig
Han menar att vejpshoppar idag måste kunna erbjuda betydligt mer än bara e-vätska och hårdvara. Och att de som jobbar med vejpning måste veta vad de pysslar med på alla plan.
“Renodlade vejpshoppar är speciella och hur bra det går beror ju inte minst på vem som driver den. Det är ju i vejpshopparna som spetskompetensen ska finnas och det uppskattar kunderna. Sen har vi ju ett betydligt bredare sortiment nu, än vad vejpshoppar hade för bara fem år sedan. Nikotinpåsar är ju dessutom en naturlig del av utbudet idag, liksom andra produkter som lockar samma kundkrets.” säger Michael Fredén.