Nikotinpåsar får klartecken i USA ”Större fördelar än risker”

Tobaksjätten Philip Morris International, som numera äger och går under namnet Swedish Match i Sverige och USA, rusar på börsen. Detta sedan företaget fått ett vetenskapligt baserat grönt ljus att fortsätta sälja det vita snusmärket ZYN i USA. Samtidigt meddelar företaget en oväntad vinstökning och framför allt en 40 procentig ökning av försäljningen av nikotinpåsar.

Bara några veckor före kvartalsrapporten meddelade amerikanska läkemedels- och livsmedelsverket, FDA, att det vita snuset ZYN får officiellt tillstånd att säljas i landet. Den så kallade PMTA processen har tagit lång tid och PMI haft grönt ljus att sälja produkterna i väntan på ett beslut. Och beslutet kom med råge.

”För att få marknadsföringstillstånd måste FDA ha tillräckliga bevis för att de nya produkterna erbjuder större fördelar för befolkningens hälsa än risker”, säger Matthew Farrelly, chef för Office of Science vid FDA:s Center for Tobacco Products i ett pressmeddelande. ”I det här fallet visar uppgifterna att dessa nikotinpåsar uppfyller denna gräns genom att gynna vuxna som sedan tidigare använder cigaretter och/eller rökfria tobaksprodukter och helt byter till dessa produkter.” 

Krångligt system för godkännande

Det amerikanska systemet för tillstånd när det gäller nikotinprodukter skiljer sig från det Europeiska i det att varje enskild produkt måste utredas för sig innan myndigheterna ger sitt tillstånd. EU-modellen bygger på en generell produktstandard och ställer särskilda krav. EUs tobaksdirektiv (TPD) dikterar kraven och detta gäller idag för röktobak och e-cigaretter men inte ännu för nikotinpåsar. 

Det amerikanska systemet innebär däremot att varje variant av en nikotinprodukt, exempelvis varje nikotinstyrka och smak i en serie nikotinpåsar eller e-vätska, kräver en egen prövning. Detta är en process som innebär att forskning, tester och studier, som visar att produkterna är ”lämpliga på marknaden”, presenteras i en såkallad ”PMTA ansökan” till FDA. Kostnaderna för hela processen ligger helt på företagen och uppgår i regel till flera miljoner amerikanska dollar. Per produkt.

Svårt för små företag att hänga med

Detta har, enligt kritiker, kraftigt begränsat möjligheterna för små och medelstora företag att få sina produkter godkända i USA. I dagsläget är det endast produkter från stora tobaksbolag som fått klartecken att vara kvar på marknaden. Systemet innebär dessutom att allra flesta cigarettmärkena är sedan länge godkända, och att nya varianter av de fakto får nya tillstånd regelbundet. Samtidigt har, under de tio år som gått sedan lagen infördes, även ett trettiotal e-cigarettmodeller (engångs- och och förfyllda poddsystem) blivit godkända, samtliga producerade av tobaksbolag och endast smaksatta med med antingen artificiell tobakassmak eller menthol. ZYNs nikotinpåsar får dock tillstånd att säljas i en rad smaker (exempelvis frukt och mint).

“Även om processen inte är perfekt så är FDA:s beslut viktigt för nikotinpåsarnas framtid”

Det säger säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Haypp Group och svenska Snusbolaget, som säljer nikotinpåsar på den amerikanska marknaden. 

Ett vetenskapligt kvitto på skadereducering

Enligt Markus Lindblad kommer beslutet att stärka argumenten för fler skademinimeriande inslag på nikotinmarknaden. 

“Nikotinpåsarnas hälsorisker har nu ställts mot produktens potential för skadereducering, allt via en rejäl vetenskaplig genomlysning. En liknande sammanställning gjordes i Tyskland nyligen och sammantaget är det ett vetenskapligt kvitto på det vi i branschen redan vetat länge egentligen – att rökfritt nikotin är betydligt mindre skadligt jämfört med rökning och vikten av att rökare ska har möjligheten att välja och fatta informerade beslut om sitt nikotinbruk.” säger Markus Lindblad till Vejpkollen.

”Spelar roll för folkhälsan”

Även PMI ser beslutet som en seger. Företaget köpte svenska Swedish Match 2022 och fick därmed tillgång till ett brett sortiment av både snus och nikotinpåsar. Tom Hayes är VD för Swedish Match North America.

”Uppskattningsvis 45 miljoner amerikaner konsumerar regelbundet nikotin och cirka 30 miljoner av dem röker, den mest skadliga formen av nikotinkonsumtion. FDA: s beslut erkänner den roll som ZYN kan spela för att skydda folkhälsan genom att hjälpa människor att byta från cigaretter och andra traditionella tobaksprodukter”  säger Tom Hayes i ett pressmeddelande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *