Fick pris för bästa tobaksbutik – ”Bäst marginal på e-cigg och vitt snus”

Rökfria nikotinprodukter, som e-cigaretter och nikotinpåsar, hamnade i fokus när företagen inom conveniencebranschen delade ut priser för framgångar inom den vardagsnära butikshandeln i början av hösten.

Rökfria nikotinprodukter står högt i kurs bland svenska butiker och kedjor. Det märktes inte minst efter att två av Sveriges större spelare inom conveniencebranschen delade ut priser under hösten. Först ut var rutikskoncernen Reitan Convenience Sverige uppmärksammade nikotinpåsen Velo Crispy Peppermint slim som Årets produkt inom Pressbyråkedjan när Reitan hade årets stora leverantörsträff i September. Reitan äger kedjorna 7-eleven och Pressbyrån och meddelade nyligen att man i framtiden siktar på att fasa ut rökproduktet ur sortimentet. Detta i takt med att försäljningen minskar och att intresse för rökfria nikorinprodukter ökar.

Näst på tur att uppmärksammas stod ägaren till en Direktenbutiken i Nora, som tog hem priset för bästa inom katergorin Tobak vid branschorganastionen Convenience Stores Swedens Conveniencegala 2024, just för sitt engagemang att lyfta rökfritt nikotin i butiksmiljön.

”Att på den första Conveniencegalan få ta emot det första priset som bästa tobaksbutik, är jättekul och sporrar till ökade satsningar. Man får aldrig sitta still och vara nöjd utan hela tiden fortsätta framåt.” säger Jörgen Ingemarsson som driver Direkten i Nora, till Convenience Stores Sweden News.

”Tar det rökfria på allvar”

Enligt motiveringen till priset har Jöregen Ingemarsson en butik som ”ständigt hänger med i utvecklingen inom branschen gör dessutom att den alltid känns relevant. Detta är verkligen en butik som tar kategorin på allvar och behandlar den respektfullt, mot såväl kunder som leverantörer.”

”Vi exponerar snus på pallar” säger Jörgen Ingemarsson till CSS News. ”Vi gömmer inte tobaken men håller oss självklart inom ramarna för hur tobak får visas.”

Vitt snus lockar nya kunder

Enligt Jörgen Ingemarsson har nya orala nikotinprodukter tagit över en del av försäljningen från det traditionella snuset. Men nikotinpåsar är en produkt som framför allt lockar nya kunder till butikerna, i synnerhet kvinnor i åldrarna 25 – 35 år, som föredrar att köpa vitt snus framför traditionellt snus.

Störst marginal på e-cigg

E-cigaretterna, idag 12 olika märken, medför också nya kunder och har blivit jätteviktiga de senaste två. Det har blivit en viktig produkt för butiken, i synnerhet som marginalen i princip är dubbelt så hög som på det vita snuset. Av butikens totala omsättning på 12,5 miljoner svarar tobaken idag för 10 miljoner.

”Av dessa 10 står snus för 6 miljoner och det vita för 1 miljon av dessa. E-cigaretter står också för cirka 1 miljon och cigaretterna för 2. Bästa förtjänsten har man helt klart på e-cigg, följt av det vita snuset” säger Jörgen Ingemarsson till CSS News.

Källor i den här artikeln:
Bästa exemplet på hur man lyckas med tobak
Årets produkter korade på Pressbyrån och 7-Eleven

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *