Över hälften av de butiker som säljer vitt snus missar att kolla åldern på unga personer som vill köpa. Det visar en kontroll som branschföreningarna Convenience Stores Sweden och Organisationen Sveriges Servicestationer har gjort bland 600 butiker.
“Det här är en viktig väckarklocka” konstaterar Robert Dimmlich vd för OSS.
Sedan 2022 är det förbjudet att sälja nikotinpåsar till personer under arton år. Det vita snuset har samtidigt vuxit i popularitet, inte minst bland den yngre delen av befolkningen. Bruket är högst i åldrarna 17-29 och enligt CAN har närmare 20 procent av gymnasieeleverna i åk 2 använt vitt snus någon gång de senaste 30 dagarna.
OSS och Conveneience Stores Sweden är två branschföreningar som tillsammans organiserar en majoritet av svenska servicestationer och conveniencekedjor i Sverige. Och när organisationerna kollade hur det går till 600 av föreningarnas medlemsbutiker visade det sig att 52 procent inte kollade leg på misstänkt unga personer som ville köpa vitt snus.
“Det är svårt att i säga exakt vad det beroer på. Men vi får inte glömma att den här lagen är väldigt ny och att inte all butikspersonal kanske har hängt med i vad som gäller” säger Bengt Hedberg, vd Convenience Stores Sweden.
”Viktigt arbete framför oss”
Underökningen presenterades i samband med ett seminarium i Almedalen och enligt både Bengt Hedberg och Robert Dimmlich visar resultaten att branschföreningarna har ett viktigt arbete framför sig.
“Det gäller att ta reda på vad det är som har gått fel och hur vi som organisationer kan stötta våra medlemmar att bli bättre. Ett varningssystem som signalerar när en produkt med åldersgräns dyker upp i kassan är en variant. Samtidigt har våra medlemmars butiker kanske lika många olika kassasystem. Det blir en utmaning.” konstaterar Robert Dimmlich vars organisation OSS har 900 medlemmar inom sektorn för service- och bensinstationer i Sverige.
Handlar mer om omdöme än risker
Bengt Hedberg och Convenience Stores Sweden jobbar nära större kedjor som Reitan (Pressbyrån, 7-Eleven etc) och Circle K. Han ser en möjlig lösning i att bättre förklara syftet med åldersgränserna.
”Många tänker kanske att det inte är så noga med åldern när det gäller rökfria produkter som vitt snus och e-cigaretter. Där har nog budskapet om skademinimering gått fram bra. Men åldersgränsen finns där kanske inte i första hand på grund av stora hälsorisker, utan för att vi inte anser att personer under arton inte har utvecklat tillräckligt omdöme för att bedöma koknsekvenserna av ett beroende. Det är ett budskap vi måste lyfta fram bättre, skulle jag säga” säger Bengt Hedberg.
Bra att branschen engagerar sig
Branschorganisationerna hade även bjudit in representanter för de politiska ungdomsförbunden för att fördjupa diskussionen i frågan. Frågeställningen var: Hur förhindrar vi att minderåriga får tag på nikotinprodukter?
“Barn brukar också nikotin, det är ju inget snack om saken. I den bästa av världar får de inte tag på det så lätt. Men, det är en ny lag och regleringar leder inte automatiskt till förändringar. Därför är det fantastiskt att se det här engagemanget från branschen, tycker jag. Det är på den här nivån frågorna ska lösas. Politiken gör bäst i att backa och istället se till att näringslivet har de verktyg de behöver.” sade Louise Hammargren, 1:a vice förbundsordförande, Kristdemokratiska Ungdomsförbundet som en kommentar på det något nedslående resultatet.
”Åldersgränser löser inte allt”
Hon fick medhåll från Alice Landerholm, Politisk sekreterare, Moderaterna Strängnäs
“Vi kan inte räkna med att åldersgränser löser allt. Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan här, pch då handlar det mer om en attitydfråga, som vi kan komma åt genom bättre information i skolorna.”
Vill undvika moralism
Hon menade dock att budskapet från samhället kring vitt snus, eller för den delen e-cigaretter, inte får bli för moraliserande.
“Unga är inte är dumma i huvudet bara för att vi inte har gråa hår. Vi kan ta till oss balanserat information och fatta besult utefter det.” Sade Alice Landerholm.
Problem i både kedjor och icke-kedjor
Undersökningen genomfördes av Mystery Shopper i samarbete med tobaksbolaget Philip Morris. 600 butiker deltog, både inom kedjor och icke kedjor. 48 procent kollade åldern på misstänkt unga personer. 52 procent gjorde det inte. Det var ingen skillnad i resultat mellan kedjor och icke-kedjor.