Beskedet att Reitan Convenience, som äger Pressbyrån och 7-Eleven, ska fasa ut sortimentet av cigaretter, togs emot med delade meningar. Men för företag som säljer och distribuerar rökfria nikotinprodukter ses beslutet som en stor seger.
“Det är ju faktiskt enormt att 400 butiker ska sluta sälja cigaretter. Det öppnar för mer skadereducering, något vi som företag har haft som mål sedan starten: vi vill konkurrera ut cigaretterna från butikshyllorna.” Säger Ramin Warda, grundare av svenska VONT, som tillverkar och säljer e-cigaretter och andra rökfria nikotinprodukter.
Från och med 2026 kommer två av Sveriges största butikskedjor, 7-Eleven och Pressbyrån inte längre ta in fler cigaretter i sortimentet. Beskedet berör närmare 400 butiker i Sverige och kom som en del av ägaren Reitan Convenience hållbarhetsstrategi.
”Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen.” Säger Reitan Convenience Vd i Sverige, Anna Wallenberg till Sveriges Television.
Enligt Reitans rapport kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning i dag från cigaretter. Resten kommer från snus, nikotin och andra rökfria alternativ. Men enligt Anna Wallenberg har försäljningen av cigaretter gått ner stadigt de senaste åren.
”Framåt kommer konsumtionen att gå ner och vi vill gärna verka för att produkterna försvinner från marknaden”, säger hon till SVT.
”Enormt viktigt beslut”
Svenska VONT, med basen i Jönköping, har etablerat sig som den enda svenska tillverkaren av e-cigaretter i ett hav av utländska märken. Företaget producerar även nikotinpåsar och andra skadereducerande nikotinprodukter. Och här ser man på Reitans beslut som både vågat och glädjande.
“Reitan bryr sig om sina kunder i alla lägen. De vet ju att tobak är en viktig produkt som lockar in folk i butikerna. Samtidigt ser de hur alternativen till cigaretterna växer i popularitet. De har insett att skadereducering som koncept fungerar. Det här är därför ett enormt viktigt beslut och vi finns här för att stötta dem genom att ta fram produkter som folk uppenbarligen vill ha” säger Ramin Warda.
Få svenska varumärken idag
I dagsläget har Pressbyrån och 7-eleven ett stort sortiment av traditionellt snus och nikotinpåsar. När det gäller e-cigaretter så är det mer sparsmakat. Den engångsmodell som står på hyllorna idag, tillverkas av ett av de större tobaksbolagen. Men sortimentet kommer sannolikt att bli större inom kort. Något som Ramin Warda och VONT ser fram emot. I dagsläget finns deras produkter hos de flesta större convenience kedjorna, men inte i Reitans butiker.
“Vi har en modell som anpassats efter de krav som Reitan har och som kommer inom kort” avslöjar Ramin Warda. “Tobaksbolagen står inför en stor förändring i det långa loppet. Vi som konkurrerar på marknaden har produkter som många kunder vill ha och det kommer att märkas i butikshyllorna.” säger Ramin Warda.
Välkomnas av tobaksbolag
Även tobaksbolaget Philip Morris International, som nyligen köpte snustillverkaren Swedish Match, välkomnar beskedet från Reitan. I dagsläget säljer PMI inga rena e-cigaretter i Sveŕige. Däremot finns företagets upphettade tobak i form av systemet IQOS i flera svenska butiker.
“Reitans initiativ ligger helt i linje med vår vision att skapa ett rökfritt samhälle. Sverige är på god väg att bli det första landet i världen som är rökfria enligt WHO:s definition att andelen dagligrökare understiger fem procent. Redan idag har Sverige två rökfria generationer, de mellan 15-29 och de mellan 31 och 44. Att rökarna i Sverige har ett så brett utbud av mindre skadliga rökfria alternativ är en stor del av förklaringen. Den låga andelen rökare så fortsatt tillgång till rökfria alternativ som snus, tobaksfritt snus och uppvärmd tobak är avgörande för de fortsatta framgångarna.” Säger Anette Rosengren, koncernchef för Philip Morris Norden, till Vejpkollen.