Intresset för nikotinprodukter ökar – mest för vapes och vitt snus

Intresset för e-cigaretter, i synnerhet engångsmodeller, fortsätter att växa i Sverige. Under första kvartalet 2024 ökade antalet sökningar på nätet via Google efter just olika engångsmodeller med hela 67 procent. Det visar en analys av återförsäljaren Snuset.se.

Allt fler svenskar söker information om olika nikotinprodukter via Google. Intresset har ökat överlag sedan tidigare år, men av alla kategorier så ökar antalet sökningar om e-cigaretter i särklass mest.

“Den uppkommande kategorin “vapes”, tidigare känd som e-cigaretter, sticker ut i statistiken. Med en häpnadsväckande tillväxt på 67%” skriver återförsäljaren Snuset.se (via Snuskuriren), som regelbundet samlar in statistik kring konsumentvanor inom segmentet för nikotinprodukter.

Uppvärmd tobak – en monopolmarknad

Efter vapes och e-cigaretter ökar även intresset för heat-not-burn produkter. Antalet sökningar efter dessa produkter har ökat med 17 procent sedan tidigare år. 

“Kategorin uppvärmd tobak har en nästan monopolliknande varumärkesdominans. Enligt sökdata från Google i Sverige, har varumärkessökningar ökat från 98% till 100% mellan kvartal 4 2023 och kvartal 1 2024. Det tyder på att när konsumenter tänker på HNB, så tänker de specifikt på Iqos. Detta ensidiga fokus på ett varumärke är unikt i snus- och nikotinprodukternas värld.” skriver Snuskuriren.

Stort intresse för nytt

Intresset för tradditionellt snus förblir högt, samtidigt som intresset för vitt snus fortsätter att öka. Under första kvartalet 2024 ökade antalet sökningar efter nikotinportioner med 20 procent.

“Denna övergripande bild visar på en marknad i rörelse, där både nya och etablerade kategorier anpassar sig för att möta en dynamisk efterfrågan. De digitala sökmönstren tyder på att svenska konsumenter är nyfikna, informationshungriga och alltjämt villiga att utforska nya alternativ” skriver Snuskuriren.

Etablerade varumärken dominerar

När det gäller enskilda märken så visar snusets.ses undersökningar att de allra flesta som söker efter exempelvis vitt snus söker efter specifika namn på produkter.

“En överväldigande andel (93%) av sökningarna är direkt kopplade till varumärken, vilket tyder på en marknad där varumärkeskännedom och nyfikenhet på nya varumärken spelar en kritisk roll. Det faktum att viss marknadsföring av varumärken är tillåten har mycket troligt en inverkan.” skriver Snuskuriren.

Inga jättar inom vapes

När det gäller e-cigaretter och vapes är sökmönstret dock mer differentierat och svårtytt, konstaterar återförsäljaren.

“Det är uppenbart att den svenska marknaden för vapes ännu inte har etablerat några varumärkesjättar som vi sett inom snus och vitt snus. En överväldigande majoritet av sökningarna, 84%, är inte kopplade till några specifika varumärken, vilket är anmärkningsvärt och kan antyda ett allmänt sökande efter information om kategorin som helhet snarare än om enskilda produkter. Eller att lojaliteten snarare är mot smaker, styrkor och antal puffar.” skriver Snuskuriren.

Källor till den här artikeln:
Snus på nätet – så söker svenskarna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *