Företag som säljer e-cigaretter får inte längre länka till sin hemsida via sociala medier eller e-post. Detta oavsett om det handlar om direkt försäljning eller inte. Det står klart sedan Konsumentverket klandrat företaget eSmokes för att bryta mot bestämmelserna om marknadsföring inom Lagen om tobak och liknande produkter.
Esmokes är ett av Sveriges äldsta företag inom handeln för e-cigaretter, e-juice och tillbehör. Försäljningen sker både via butik och nätet. Men eSmokes har även konton på sociala medier där man regelbundet publicerar varuinformation om nikotinfria produkter och tillbehör som inte är reglerade enligt lag, samt en länk till hemsidan. Man skickar även regelbundet ut ett nyhetsbrev till kunder, med länkar till oreglerade produkter.
Men nu är det slut med det. Enligt Konsumentverket är inläggen ändå att betrakta som “uppmuntran till bruka av tobaksprodukter” och därför förbjudet enligt Lagen om tobak och liknande produkter.
“Våra nyhetsbrev och inlägg måste nu skickas helt utan länkar. Det är som om vårt namn är giftigt” säger Niklas Sandin, som driver eSmokes.
Ingen reklam för nikotin eller moddar
Även om försäljning av e-cigaretter är fullt tillåten i Sverige så är begränsningen av marknadsföringen väldigt omfattande. Samtidigt har lagen blivit svår att tillämpa i praktiken, i synnerhet som företagen i branchen säljer både reglerade och oreglerade produkter. Enligt konsumentverket är det otillåtet att länka, eller ens via en banner på en hemsida, skylta med produkter som är reglerade enligt lagen om tobak och liknande produkter. Detta gäller även i sociala medier. För vejpshoppar har den här tolkningen varit vägledande för e-vätska innehållande nikotin, men även vissa nikotinfria varor som moddar, tankar och enheter som innehåller både tank och batteri (inklusive alla engångsmodeller).
Tolkar om lagen
Nikotinfria e-vätskor, som essenser och så kallade shortfills, är däremot inte reglerade enligt lagen. Inte heller lösa delar som munstycken och batterier. Konsumentverket har tidigare meddelat att det går att skylta med dessa produkter utan att det automatiskt är ett lagbrott. Men enligt beskedet till eSmokes är alltså inte heller detta tillåtet i framtiden. Istället väljer KO att tolka i princip all information om hemsidan ”inom informationssamhällets tjänster” som otillåten.
“Inlägg som återger e-cigaretter eller påfyllningsbehållare samt länkningar till en webbplats som säljer e-cigaretter eller påfyllningsbehållare anses utgöra kommersiella meddelanden vars syfte eller direkta eller indirekta effekt är att främja reglerade produkter” skriver Konsumentverket till eSmokes och hänvisar till en dom från 2022 där företaget EcoCig dömdes för olaglig marknadsföring.
”Förbjuda cigaretter istället?”
Niklas Sandin och eSmokes menar att Konsumentverket borde vara mer tydliga i vad de egentligen kräver av företagen som säljer e-cigaretter.
“Det är minst sagt tröttsamt, men efter 11 år i branschen är vi föga förvånade. De har ju tolkningsföreträde av lagen. Vi har ställt fler frågor om vad vi mer exakt FÅR och INTE FÅR göra och inväntar svar. Men kontentan är att vi just nu inte får länka till vår egen hemsida längre. Samtidigt hör vi ingen som pratar om att förbjuda röktobak och cigaretter, istället för att ständigt ge sig på e-cigg och vitt snus.” säger Niklas Sandin.