Två nya chefsroller och en sammaslagning av Swedish Match och Philip Morris verksamheter i Sverige. Det blir den nya given när tobaksjätten PMI gårs samman med största snustillverkaren i Sverige och samtidigt satsar på fler rökfria produkter.
Sedan Phillip Morris köpte snustillverkaren Swedish Match i april har företagen fungerat parallellt med varandra. Men efter 1 januari kommer en ny organisation inom PMI att ta över kommersen i Sverige. Det meddelar PMI i ett pressmeddelande. Målet är att bygga samman PMI:s verksamhet med Swedish match, som ett led i cigaretttillverkarens mål att så småningom sluta sälja cigaretter. Åtminstone om allt går enligt planerna.
”Det känns fantastiskt att få vara med och bygga upp och leda denna gemensamma organisation där vi kommer arbeta tillsammans med det gemensamma målet att skapa ett rökfritt samhälle”, säger Anna Hällöv, tidigare chef för Business Unit Sweden inom Swedish Match, som nu kommer att leda den nya organisationen.
Philip Morris International har sedan flera år tillbaka meddelat ambitionen att fasa ut cigarettförsäljningen. Istället vill det multinationella tobaksbolaget tjäna mer på rökfria produkter, som e-cigg, heat-not-burn och kanske framför allt olika varianter av snus. Enligt PMI:s vd Jacsek Olczak ska minst 35 procent av intäkterna komma från rökfria alternativ till cigaretterna inom kort. Företaget tog ett stort kliv i den riktningen sedan köpet av snustillverkaren Swedish Match blev ett faktum, hösten 2022.
Tryck på mer skademinimering
Som Vejpkollen tidigare rapporterat har PMI:s köp av Swedish Match fått blandade reaktioner.
“Affären kan definitivt få betydelse för skademinimering runt om i världen. Detta gäller i synnerhet i låg- och medelinkomstländer där rökningen är väldigt utbredd och få alternativ finns tillgängliga. Snus skulle kunna spela en viktig roll i de här länderna. Och PMI är ett av få företag som har ekonomiska muskler att ändra förutsättningarna där” sade Harry Shapiro, författaren till rapporterna i serien Global State of Tobacco Harm Reduction, i samband med att affären gick igenom.
Ansvaret för den internationella lanseringen av snus och nikotinpåsar landar nu på Richard Wernemar, som tidgare delade på ansvaret för den svenska marknaden med Anna Hällöv.
”Jag är väldigt glad att få möjligheten att gå upp till det globala teamet och anta utmaningen att driva transformationsresan och expandera nikotinpåsar internationellt” säger Richard Wernemar i ett pressmeddelande.