Förbud av smaksättningar i e-cigaretter ökade försäljningen av traditionella cigaretter. Det visar en ny amerikansk studie. Forskarna jämförde försäljningen av vejpprodukter respektive röktobak i närbutiker och bensinmackar, före och efter ett smakförbud blivit infört.
”Mycket tyder på att fler unga började köpa cigaretter istället för e-cigaretter” säger ekonomiforskaren Michael Pesko.
Smakförbud, höga skatter och andra restriktioner, är vanliga politiska verktyg för att förhindra unga och minderåriga från att använda elektroniska cigaretter. Men vad blir egentligen konsekvenserna av sådan lagstiftning? Det ville forskare vid Yale School of public health och Missouri University ta reda på.
Många lokala smakförbud
Totalt har 375 olika lokala amerikanska myndigheter, samt sju delstater, förbjudit alla smaker i e-vätska förutom mentol och tobakssmak. På federal nivå är dessutom förbjudet att sälja förfyllda poddsystem med annat än nämnda smaker. Det federala förbudet gäller dock inte engångsmodeller eller e-vätska på flaska, något som de lokala förbuden ofta innefattar.
“Vi tittade på försäljningen av både poddar och engångsmodeller, mellan åren 2018 till 2023 i de stater där man infört smakförbud och jämförde det med hur försäljningen av cigaretter har sett ut under samma period. Då kunde vi se effekterna före och efter förbudet och dessutom jämföra med de som inte infört ett förbud.” säger Michael Pesko, ekonomiforskare vid Missouri university till nyhetskanalen RegWatch.
Färre e-cigg – fler cigaretter
Studien fokuserade på försäljningen inom den så kallade convenience sektorn, det vill säga närbutiker, bensinmackar och liknande. Här säljs e-cigaretter sida vid sida med vanliga cigaretter och enligt Michael Pesko är det i den miljön man tydligast ser effekten av begränsande lagstiftning.
“Resultaten visade att e-cigarettförsäljningen dalade rejält efter ett smakförbud. Samtidigt ökade cigarettförsäljningen markant. För varje 7 milliliter e-vätska som inte såldes, såldes istället 15 cigaretter” säger Michael Pesko.
”Smaker är högt värderade”
Smakförbud har blivit ett trendigt politiskt verktyg för att stävja bruket av e-cigaretter bland unga. Enligt förespråkarna är det främst frukt och godissmaker som lockar unga att vejpa. Och det stämmer säkert, enligt Michael Pesko.
“Vi ser ju i våra studier att smakerna är högt värderade på marknaden. Om vi inför restriktioner av smaksättningarna i e-cigaretter ser vi ju ett dramatiskt fall i försäljningen, helt klart” säger han till RegWatch.
Unga köpte cigaretter – istället
Men enligt Michael Pesko visar resultatet även på en annan, kanske inte lika önskvärd effekt.
“Vi kan inte se åldern på köparna i försäljningsstatistiken. Men vi vet att rökande ungdomar föredrar att köpa vissa cigarettmärken. När ett smakförbud infördes, ledde det samtidigt till en betydande ökning av försäljningen av de just de cigarettmärken som ungdomar brukar köpa. Det är oroande, främst ur ett hälsoperspektiv, då skadeverkningarna va rökning är betydligt större än av vejpning, utifrån vad vi vet idag” säger Michael Pesko.
Studien finansierades av National Institutes of Health (NIH), FDA (amerikanska livs- och läkemedelsverket) och National Institutes on Drug Abuse.
Liknande resultat vid beskattning
Forskargruppen, ett samarbete mellan Yale University School of Public Health och universitetet i Missouri, har tidigare tittat på försäljningsstatistik i samband med att skatter har införts på e-cigaretter och e-vätska. Även här såg man tydliga tecken på att e-cigaretter och traditionella cigaretter är utbytbara på marknaden.
“Egentligen är det inte så anmärkningsvärt”. säger Michael Pesko “Om vi tänker att det finns 10 nikotinprodukter på marknaden och en av dem är e-cigaretter. Och så ser vi till en av dem, i det här fallet e-cigaretten, blir mindre rejält attraktiv än den varit. Då kommer vi att se en effekt. Vissa konsumenter kanske lämnar nikotinmarknaden helt och hållet, visst. Men en majoritet kommer sannolikt att byta till en annan nikotinprodukt. Den som tror att ett smakförbud för e-cigaretter leder till att folk slutar köpa nikotinprodukter lever i en fantasivärld.” säger Michael Pesko till RegWatch.