Nikotinprodukter lockar allt fler till småbutikerna

Nikotinprodukter står högt i kurs när vi handlar i närbutiker och bensinmackar. Det visar en ny konsumentundersökning från branschorganisationen Convenience Stores Sweden.
“Allt fler anger cigaretter och snus som huvudsakliga anledning att ta sig till en närbutik. Anmärkningsvärt är även att hela 41 procent är intresserade av att testa nya nikotinprodukter som nikotinpåsar och e-cigaretter.” Rapporterar tidningen Convenience Stores Sweden News.

För elfte året i rad har Convenience Stores Sweden gjort undersökningen “Consumer Insight Report” – som en resurs för medlemmarna att bedöma efterfrågan och planera sin verksamhet. Årets rapport visar att tobakskategorin är större än någonsin. Av alla produktkategorier var det just den som ökat mest som anledning till besöket. Närmare 37 procent av kunderna uppgav detta som ett huvudakligt skäl, en ökning på 7 procent mot tidigare år. Och då är det framför allt snus det handlar om.

“Vi får bekräftelse på att snus är den största produktkategorin här. Vi ser också det framför allt är yngre kunder som väljer att gå till macken eller närbutiken för att köpa sitt snus” skriver CSS News.

E-cigg i närbutikerna lockar

Engångsvapes, som bara funnits i sortimentet i några få år, verkar nu ha etablerat sig på marknaden. Bland nikotinprodukter sticker e-cigaretter, eller ”vapes”, ut tillsammans med vitt snus och nikotinpåsar. Det har visat sig vara produkter som lockar allt fler kunder, konstaterar CSS i sin analys. Nikotinpåsar och e-cigg lockar främst personer i åldrarna 18 till 29 år.

“Dessa produkter sticker ut när det gäller nikotinprodukter i allmänhet. Intressant är också att hela 41 procent av tobakskunderna uppger att de är villiga eller mycket villiga att prova en ny nikotinprodukt. Då är det stor chans att de väljer närbutiken för att göra det” skriver CSS News.

Laddstationer och lekplatser

Vid sidan av nikotinprodukter står färskvaror och bekvämlighet högt på listan över det som lockar kunderna till mindre convenience butiker. Laddstationer i anslutning till faciliteterna uppskattas av kunderna – men även lekplatser, cafeer med sittplatser inne och ute, stack ut bland svaren från de 1500 personer som svarat i undersökningen.


Fakta: Nikotinprodukter i convenience stores (närbutiker, mackar, större och mindre matkedjor, supermarkets i Sverige)
Consumers Insight Report – 2023″

• 35 procent av respondenterna i undersökningen har haft som ”shopping mission” att köpa snus och cigaretter. Andelen med detta shopping mission har ökat från 30 till 35 procent under de senaste åren.

• Yngre kundgrupper köper nikotinprodukter i högre utsträckning än äldre. Detta gäller för alla produktgrupper, men unga sticker främst ut inom segmenten nikotinpåsar/vitt snus samt e-cigaretter/vapes där andelen är lägre bland äldre respondenter. 

• Det finns en generell öppenhet mot att prova nya nikotinprodukter. 41 procent uppger att de är villiga eller mycket villiga att prova en ny nikotinprodukt.

• Stormarknader, spel- och tobaksbutiker samt supermarkets är viktiga kanaler för inköp av nyheter inom nikotinprodukter. De tre vanligaste kanaler för nya nikotinprodukter eller smaker är, stormarknader (41%), spel & tobaksbutiker (38%) och supermarkets (36%)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *