Bland rökare som försöker sluta med hjälp av vejpning var hela 55 procent mer benägna att klara det, om de samtidigt fick hjälp och rådgivning med att välja smaker på sina juicer. Det visar forskning från London South Bank University. Och mer så om de även får hjälp och pepp via personliga meddelanden.
Den nya studien är gjord på London South Bank University (LSBU) och jämförde 1 214 frivilligt anmälda deltagare som skulle försöka sluta röka med hjälp av e-cigaretter. De fann, genomgående, att efter tre månader hade en fjärdedel slutat röka helt och ytterligare 13 procent hade minskat sin cigarettkonsumtion med mer än hälften.
Stöd och råd enorm inverkan
Men framförallt så visade studien att bland deltagare som fick hjälp att välja passande smaker, produkter och dessutom fick stödjande och peppande meddelanden skickade till sig – så var 55 procent mer benägna att sluta inom tre månader jämfört med de som fick sköta sig själva.
– Rökning dödar cirka 8 miljoner människor världen över varje år och även vissa av de mest effektiva behandlingarna har liten effekt på att minska antalet rökare. Med den här behandlingen blev 24,5 procent rökfria efter tre månader, säger Lynne Dawkins, professor i nikotin- och tobaksstudier vid LSBU till tidningen The Guardian.
Att den siffran blev än högre med just hjälp och stöd ser hon som signifikant.
– Enkelheten i skräddarsytt stöd genom smakråd och stödjande meddelanden kan ha en enorm inverkan på att hjälpa människor att leva ett rökfritt liv, fortsätter hon.
Jämförde tre grupper parallellt
Forskningen undersökte fem olika tillvägagångssätt på sina deltagare: En testgrupp fick skräddarsydda råd om vilken produkt, nikotinstyrka eller smak man skulle köpa. En annan fick kort information om riskerna med vejpning jämfört med rökning, samt stöd i form av textmeddelanden. Vissa personer fick allt detta, andra fick inget och vissa fick något, men inte allt.
Råd om produktval, nikotinstyrka eller information om skadorna av vejp jämfört med rökning ledde inte till några förbättrade frekvenser för att sluta. Istället var det just de personliga smakråden och de stödjande meddelandena som gjorde den största skillnaden.