Det lilla e-juiceföretaget frånTibro tävlade mot konkurrenter i multimiljonklassen om vem som gör den bästa e-juicen. Resultatet var andra pris vid Vaparound Global Awards.
”Väldigt mäktigt” säger Linus ”Koyuki” Gustafsson till Vejpkollen.
För första gången någonsin har en nordisk juice lyckats utmärka sig bland de tusentals inskickade kandidaterna i ”Vapouround Global awards”. Vejpkollen bytte några ord med Linus ”Koyuki” Gustafsson, juicemakare från Tibro, som vann andra pris i kategorin ”Best dessert”.
Först och främst; grattis! Hur gick det här till?
– Det var de som kontaktade oss faktiskt. Vi har inte expanderat utanför Sverige direkt och har inte funnits på den brittiska marknaden alls. Men det hade tydligen kommit in tips om oss, om jag förstått det rätt. Representanten jag pratade med hade grävt litegrann och gillade designen. Det fanns inget liknande på den brittiska marknaden. Det kändes kul, och vi hade ju inget att förlora på det. Så vi skickade in ett par juicer i olika kategorier. Sen tänkte vi inte så mycket mer på det. Det var tyst ett tag innan vi fick en fråga om vi kunde medverka under ceremonin. Då kändes det lite långsökt – man vet liksom vilka som vinner varje år. Det är de stora multimiljonbolagen.
Men så fick vi ytterligare ett samtal om att vi blivit shortlistade till topp fem. Då blev det lite panik. Det är ändå drygt 5 000 inskickade juicer. Så då kändes det lite mer möjligt. Vi fick helt enkelt boka biljetter, hotell och grejer.
”White blueberry cheesecake” var smaken som gick hela vägen till silverplats. Hur lång tid tog det att få det receptet rätt, och hur gick processen till?
– Ironiskt nog är jag ingen bakverksfantast själv. Så ambitionen var att ta fram bakverksjuicer som funkade på sådana som mig. Något som inte är så tungt och som riktar sig lite mer mot folk som annars gillar fruktjuicer. Vi brukar ha en utvecklingstid på tre, fyra månader och sen tar designarbetet och det grafiska ytterligare en månad. Just med Chronicles-serien var det första gången jag släppte designen helt till Sanna Martinsson-Matsson. Nu ska jag aldrig mer lägga mig i, haha. Hon har helt fria tyglar från och med nu och jag håller mig till juicen.
Ni lägger stor vikt vid designen förstår man?
– Ja, design är jättestort för oss! Om man kokar ner företaget så är det jag och Sanna i centrum, även om vi har jätteviktiga andra medarbetare också. Jag står för smaker och recept och hon för design. Det är våra två viktigaste delar.
Ni blir första svenska företag att vinna pris i ”Vapouround global awards”. Hur står sig svensk juice internationellt annars?
– Enligt de som värvade oss till tävlingen så var vi till och med första nordiska företag som fick ett pris. Det blev ju i och för sig andra pris, men det ändå väldigt mäktigt. Det finns nästan ingen svensk juice på den internationella marknaden, förutom de som går att beställa online. Jag vet att ”Mumma juice” var ute på marknaen en sväng men 90 procent består av brittiska och kinesiska tillverkare. Det kan ju bli relativt monotont, så en del tycker nog att svensk juice byggda på svenska smaklökar blir en frisk fläkt. Tiden får avgöra om det kommer stå sig, men tror absolut det finns en marknad för det just nu.
Och nu är ni igång med ett nytt stort juicelabb i Tibro?
– Ja, jag står i de nya lokalerna just nu. Det är en del byggande kvar, men det nya lagret blir på 250 kvadratmeter och 120 kvadratmeter rent labb. Vi är nog inte ensamma i Sverige om det, men för oss är det stort! För bara några år sedan satt jag och mixade flaska för flaska på mitt rum, så det är väldigt roligt.
Parallellt med e-juice gör du även nikotinpåsar. Berätta lite hur det går med dem!
– Det får nog tiden utvisa. Men vi har tagit fram fem påsar med olika smaker som säljer bra inom vejpvärlden. Det är samma smaker som e-juicerna. Allt vi kan göra för att hjälpa rökare att sluta är ju bra.