“Förutom det ökande bruket bland minderåriga, så ligger den största utmaningen med engångsmodeller i frågan om miljö och hålIbarhet. I dagsläget är det dyrare att återvinna en engångsvejp än det är att tillverka den”
Det konstaterar John Dunne, generaldirektör för världens största branschorganisation för elektroniska cigaretter, brittiska UKVIA.
Engångsmodeller har snabbt blivit en av marknadens mest sålda e-cigaretter. Inte så konstigt kanske. På grund av enkelheten och storleken, har många kiosker, som tidigare inte salufört e-cigaretter, börjat sälja engångsmodeller vid sidan av analoga cigaretter. Enligt marknadsundesökning omsätter försäljningen närmare en miljard årligen, bara i Sverige.
Tog många på sängen
Men tillgängligheten har ett pris. Inledningsvis har engångsvapes skapat en hätsk debatt, både inom och utanför vejpvärlden, inte minst på grund av ett ökat upptag bland ungdomar. Även i Storbritannien, där bruket av e-cigaretter blivit en del av strategin för att minska rökningen i landet, har den exploderande marknaden för engångsmodeller tagit många på sängen.
Ändrat inställning till engångsvapes
Liksom många andra inom vejpindustrin var även John Dunne, generaldirektör för branschorganisationen UKVIA som organiserar närmare 50 vejpföretag och ytterligare lika många närliggande organisationer och entrepernörer, till en början skeptisk till produkterna.
“Men jag har faktiskt ändrat inställning. Det är långt ifrån bara yngre som köper dem. Vi ser via våra medlemmar att även äldre gillar produkterna och att de verkar få en avgörande roll i att locka rökare att testa e-cigaretter” säger han till Vejpkollen när vi träffas under E-cigarette summit 2022.
Butiker som säljer till barn
John Dunne menar att engångsvapes har fått en viktig roll att fylla, inte minst genom e-cigaretter blir en vanlig produkt även i de mest renoldlade tobaksaffärerna, som ett lättillgängligt alternativ cigaretterna. UKVIA har däremot reagerat på att många butiker, som står utanför den traditionella vejpindustrin, ofta inte följer de lagar och reglementen som finns för försäljning av e-cigaretter. Bristande ålderskontroller och icke godkända produkter är vanligt förekommande.
”Vi såg ett mönster där varken myndigheter eller andra ansvariga lyckades ta tag i problemen. Vi insåg att vi som organisation måste göra mer för att hjälpa till ute på fältet. Om inte annat för branschens skull” säger John Dunne.
Välkommen insats
Under 2022 genomförde organisationen regelbundna kontroller av butiker i London och uppmärksammade myndigheterna på olaglig försäljning till minderåriga och produkter som inte var registrerade enligt det brittiska regelverket (som bygger på EU:s TPD även efter EU-utträdet). Nyligen avsatte brittiska regeringen 3 miljoner pund för att komma åt den olagliga försäljningen, något som John Dunne och UKVIA välkommnade.
En fråga om hållbarhet
Men det är inte bara bruket bland minderåriga som oroar John Dunne. Engångsmodellerna skapar andra problem som måste finna en lösning, menar han.
“Vi kan få bukt ungdomsbruket genom att få fler att följa de lagar som redan finns. Men den stora utmaningen när det gäller engångsmodeller ligger i frågan om hållbarhet. Vi ser naturligtvis allvarligt på riskerna för miljön med de här produkterna” säger John Dunne.
Slit-och-släng-produkt
Lithiumbatteriet i en engångsvape är detsamma som i en vanlig e-cigarett. Skillnaden är att själva formatet, en slit-och-släng produkt, inte precis lockar användaren till att miljösortera eller återvinna apparaten. Och det måste förändras, menar John Dunne.
“Problemet idag är det är billigare att tillverka en engångsvape än det är att återvinna den. Där måste vi inom branschen hitta en lösning. Vi som branschorganisation har försökt föra samman de största tillverkarna och med de större återförsäljarna för att lyfta frågan. Vi vill att alla inblandade hjälper till från sitt håll: med tillverkningsprocessen, vilka material man väljer och hur möjligheterna till återvinning blir en del av försäljningen” säger John Dunne till Vejpkollen.
Litar på branschen
Lösningarna har inte riktigt landat ännu, konstaterar John Dunne. Inte desto mindre litar han på att branschen hittar en lösning. Nyligen blev återvinningsföretaget Waste Experts medlem i UKVIA, ett tecken på förändring menar John Dunne.
“Jag hyser inga tvivel om att vi inom industrin kan lösa det här. Vejpföretagen har sedan starten visat sig vara några de mest innovativa företagen i världen. De kommer att fixa det här också. Det ligger dessutom mycket i potten. Om de vill sälja engångsmodeller, och skörda frukterna av populariteten, så måste de även ta ansvar för hållbarheten och miljön. Annars är risken stor att produkterna regleras bort. Jag tror att även de större aktörerna inser detta och att de måste agera klokt” säger John Dunne.
EU-regler runt hörnet
Sedan intervjun har bland annat EU:s utredning om en ny batteriförordning närmat sig beslut i EU-parlamentet. Enligt denna riskerar både engångsmodeller, men även andra e-cigaretter med inbyggda batterier, att förbjudas. Målet är alla batterier, även inbyggda, ska vara lätta att antingen ta ut, eller bytas av slutanvändaren.