”Jag är generationen politikerna oroar sig för”

Han är bara 20 år gammal. Ändå har han hunnit med en karriär som filmare, fotograf och framgångsrik e-juicetillverkare. Nu har han öppnat en butik för e-cigaretter i Karlskrona, med sina sparpengar, och mitt i debatten om ungdomsvejpning och smakförbud.

Mateo Lozano är en av de där som alla pratar om. En av de där ungdomarna som vejpar, som ”lockas” av e-cigg. Av smakerna. Mateo Lozano började använda e-cigaretter när han var 16 år, innan det ens fanns lagstadgade åldersgränser. Han köpte sin första vejp några månader efter han kommit till Sverige. Men redan då rökte han cigaretter sedan några år tillbaka.

”Alla röker i Colombia. Det är standard. Och vi vara bara skitungar som började röka tidigt. E-cigg fanns inte. Men när jag testade en vejp, var det slut med ciggen. Från första puffen” säger han när Vejpkollen ringer upp.

Från film till vejpshop på nätet

Han är lite nervös, säger han. För intervjun alltså. Tänker att det kanske har med uppmärksamheten att göra. Men det vore lite konstigt, med tanke på att han är fotograf och filmare till vardags. Eller snarare var. 

”Jag hade flera inbokade jobb som skulle försörja mig hela året när coronan slog till. Då rasade alltihop” säger han.

Nästan. Kvar fanns den andra inkomstkällan – en onlineshop för vejpprodukter – och Mateo Lozanos egentillverkade e-juicer.

Slutade direkt efter besök i vejpshop

Mateo Lozano började blanda egen e-juice tidigt. Från början var det för att hjälpa sin mamma. Hon var rökare sedan 40 år tillbaka. Och hon trodde inte på nya påfund som e-cigaretter, berättar Mateo Lozano.

”Hon hade fått så mycket konstig information och litade verkligen inte på det jag sade om skillnader mellan cigg och e-cigg. Det var först när vi var på besök i London som det vände. Vi gick in i en vejpbutik och fick bra service. Då slutade hon röka direkt”

Blandade e-juice till mamma

När de kom tillbaka till Sverige visade det sig att just den e-juicen hon gillade inte gick att få tag på. Då började Mateo Lozano att blanda själv. Smaker hade varit ett intresse sedan länge.

”Jag har alltid älskat fruktkombinationer. Och kaffe. Jag kan spendera jättemycket pengar på ett café för att testa olika kaffeblandningar. Samma sak med smoothies” säger han.

Och på den vägen var det. Kompisar som vejpade, eller rökte, blev intresserade. Han gav bort en flaska här och en flaska där.

“Men när jag började märka att även kompisars kompisars kompisar ville ha mina juicer så tänkte jag att det är lika bra att börja göra det på riktigt. Så jag startade ett företag.





E-cigarettbutik i Karlskrona

Bara några veckor före vårt samtal slog han upp dörrarna på sin fysiska butik. Mittemot polishuset i Karlskrona. Det är första butiken Karlskrona sedan Vaporstore lade ner för två år sedan. Men vejpshoppar bygger gemenskap och skapar en liten marknad som ofta håller i sig. 

”Jag hängde mycket på Vaporstore och lärde mig väldigt mycket. Andra gjorde detsamma. Ungefär 60 procent av mina kunder är vejpare sedan tidigare. 40 procent är rökare som vill ha hjälp att sluta röka” säger Mateo Lozano.

Ris och ros i media

Han blev även uppmärksammad i media (låst artikel), med ångmoln och allt, i lokala tidningen Sydöstran. Och kritiserad. Att tjäna pengar på nikotinprodukter sticker i ögonen. Och ungefär samtidigt som Mateo Lozano hängde upp butiksskylten, meddelade regeringen att ett förbud av smaksättningar i e-cigaretter och e-juicer är planerat. ”E-cigaretter med godis- och fruktsmaker är tobaksindustrins senaste metod att locka nya kunder, ungdomar” dundrade socialminister Lena Hallengren på DN debatt. En följande utredning föreslog förbud av alla smaksättningar som inte smakar och doftar tobak.

Mateo Lozano suckar.

”Jag tillhör den generationen som politikerna oroar sig för. Och jag kan säga så här: varenda en av de jag känner som vejpar, och det är ganska många, rökte cigg innan de bytte till vejpning. Det börjar ALLTID med cigaretter. Vejpning är en väg bort från rökningen, oavsett hur gammal du är.”

Läkare hörde av sig om “godissmaker”

Han läser upp ett meddelande från en läkare som kontaktat honom via Facebook. Det börjar med uppmuntrande tillrop om att hjälpa rökare bort från rökningen, men slutar med en uppmaning att sluta sälja e-juice med fruktsmaker. ”Ingen rökare vill ha det. Det är bara en knep för att locka icke-rökare” skriver läkaren. 

”Jag har försökt förklara, för alla som frågar, att nästan alla mina kunder vill ha fruktiga smaker. Oavsett ålder. Av 2000 sålda flaskor är 5 tobakssmaker. Politiker och läkare som vill förbjuda smaksättningar fattar verkligen inte det här. Det är skrämmande” säger Mateo Lozano.

Mer passion än lönsamhet

Och att en webshop skulle vara säkert lukrativ skrattar han lite åt. Efter alla avgifter och anmälningar blir det inte mycket marginal för en vejpshopsägare.

“Jag bllir lite arg på det. Hittills har jag inte tjänat ett enda öre. Jag har lagt mina sparpengar på att bygga butiken. Det går för all del bättre och bättre, och jag räknar med att klara mig på det om ett år ungefär. Men egentligen är det bara passion och viljan hjälpa en person till att sluta röka som får mig att gå upp på morgonen”

Säger Mateo Lozano. Vejpkollen föreslår att bjuda in läkaren med godissmakerna till butiken.
”Faktiskt. Jag har redan gjort det!”


Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON




Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *