Den digitala marknadsplatsen FastTech lägger ner. Det meddelar ägarna nu i ett meddelande till sina kunder. Anledningen är nya lagar som försvårar försäljningen av e-cigaretter.
I nära 10 år har FastTech varit en av världens mest kända säljplattformar för e-cigaretter och de tusentals tillbehör som ryms under segmentet. Tillsammans med liknande sajter som Gearbest och 3FVape har FastTech under åren etablerat sig som e-cigaretternas motsvarighet till Amazon och Ali Express.
Gynnade små tillverkare
FastTech är baserat i Hong Kong, men har sitt huvudlager i Kinesiska Shengzen regionen, där majoriteten av världens ekektroniska cigaretter tillverkas. Företag som FastTech skaffade sig snart en nish som marknadsplatser för många mindre tillverkare som annars hade svårt att nå utanför Kina.
Hårdare lagstiftning i Kina
Men sedan den 1 oktober i år måste alla tillverkare av e-cigaretter registreras under det kinesiska tobaksmonopolet. Den kinesiska staten ställer höga krav på bland annat ekonomiska förutsättningar och långsiktighet, något som sannolikt leder till att många mindre företag tvingas lägga ner verksamheten. Med dem försvinner även en stor del av produkterna på sajter som FastTech.
”Vårt beslut bygger den nya lagstiftningen om vapeindustrin. Restriktionerna gör vägen framåt mycket mer osäker, vilket också leder till att vi inte längre kan vara konkurrenskraftiga när det gäller priser och leveranser. Vi har gjort vad vi kunnat för att undvika det här. Men under den nuvarande branschregleringen har vi inte haft något annat val än lägga ner.” Skriver FastTech i ett inlägg på sin sajt.
”Nyper till i hjärtat”
Karl-Åke Johansson, ordförande i användarföreningen NNA Sweden tar emot beskedet med blandade känslor.
“FastTech var en one-stop-shop dit många svenska vejpare vallfärdade förr om åren, när utbudet i Sverige var väldigt skralt. Jag misstänker att det är få vejpare världen över som inte handlat något där. Det är klart att det nyper till i ett nostalgiskt hjärta” säger Karl-Åke Johansson.
Inte oproblematiskt
Samtidigt menar han att FastTechs inställning till allt ifrån åldersgränser till så kallade kloner, kopior av etablerade varumärken, varit långtifrån problemfri.
”FastTech står för en ohälsosam inställning till äkta produkter i förhållande till kloner. Det har drabbat många seriösa tillverkare, som fått konkurrera med billiga kopior av sina egna produkter” säger Karl-Åke Johansson.
Ålderskontroller inte prioriterade
Han menar också att företag som FastTech kan skapa stora problem för vejpningen i stort. Tekniken är omdebatterad världen över. Diskussionerna handlar mer om att minderåriga får tag på e-cigaretter, än om skademinimering för rökare, konstaterar Karl-Åke Johansson.
”FastTechs engagemang för att kontrollera vem de egentligen skickar varorna till har väl inte varit prio ett. Idag, när försäljningen av billiga engångsecigg är så omfattande, så är det kanske bra att om en aktör som inte har några som helst spärrar fasas ut.” Säger Karl-Åke Johansson.