Cigarettillverkaren Phillip Morris köper snustillverkaren Swedish Match. En stort steg för global skademinimering, menar många internationella debattörer.
“Förhoppningsvis leder det här till att även konsumenter utanför Sverige och USA får enklare tillgång till skadereducerande produkter” säger läkaren Sudhanshu Patwardhan
I måndags stod det klart att PMI, Philip Morris International, köper den svenska snustillverkaren Swedish Match. Som Vejpkollen tidigare rapporterat har affären har varit på gång sedan våren. Den blir nu verklighet sedan PMI köpt 82,5 procent av aktierna i det svenska företaget. Från början skulle PMI försäkra sig om en större andel, men väljer nu att gå vidare med köpet vidare ändå. Priset per aktie landade på 116 kronor.
Vill bli rökfritt
PMI har sedan tidigare visat stort intresse för Swedish Match, eller kanske snarast snuset och distributionen av just rökfria nikotinprodukter. Detta intresse har växt sig starkare sedan PMI deklarerat att man vill minska sin försäljning av cigaretter och röktobak kraftigt, till förmån för rökfria produkter.
“I dag kommer 30 procent av PMI:s intäkter från rökfria produkter. Målet är att allt ska göra det. Men det sker stegvis, 2025 ska det vara 50 procent.” sade PMI nordiska vetenskapsredaktör Claude Guiron till Vejpkollen tidigare i år.
Förändrar en hel industri
Snuset blir, liksom e-cigaretter, nikotinpåsar och heat-not-burn-produkter navet i PMI:s strategi för att nå det målet. Och enligt Claude Guiron handlar det om att bredda sin produktportfölj och samtidigt utmana resten av branschen att göra detsamma. Att bara sluta sälja cigaretter är inte hållbart, åtminstone inte i dagsläget.
“Problemet är att om vi slutar sälja cigaretter, så säljer någon annan det istället. Så det är inte särskilt sannolikt att någon slutar sälja cigaretter över en natt. Vi behöver förändra en hel industri. Då handlar det om att fasa ut rökningen. Rökfria produkter får ta mer plats lite i taget” sade Claude Guiron till Vejpkollen i januari 2022.
Ville undvika cigarettföretag
PMI:s köp av Swedish Match har mött en del kritik, Inte minst då Swedish Match har redan äger en stor del av distributionen av nikotinpåsar och snus i Sverige. Risken monopolisering och snedvriden konkurrens har varit huvudargumenten. Inte desto mindre godkände både EU-kommissionen som svenska Finansinspektionen affären tidigare i år.
Affären har även fått kritik från flera starka aktörer bland aktieägarna som tycker att budet varit för lågt. Andra menar att Swedish Match borde fortsätta att på egen hand lansera snus och nikotinpåsar globalt, utan att beblanda sig med cigarettillverkare.
“Ett stort steg för skademinimering”
Samtidigt hyllas utvecklingen av många internationella debattörer och aktivister inom området för skademinimering, tobacco harm reduction, där snuset tillsammans med e-cigaretter och heat-not-burn-teknik ses som viktiga verktyg för att minska skadorna av rökning och nikotinbruk. Den brittiske läkaren Sudhanshu Patwardhan menar att fusionen mellan PMI och Swedish Match som ett stort steg i rätt riktning
“Förhoppningsvis leder det här till att även konsumenter utanför Sverige och USA får enklare tillgång till skadereducerande produkter. 80 procent av alla rökare bor i låg- och medelinkomstländer och de glöms ofta bort när vi ser på marknaden för nya nikotinprodukter” säger han till Snusforumet, Svenska Snustillverkarföreningens tidning.
Pengar och innovation
Phillip Morris kan kombinera sina enorma tillgångar och logistik med Swedish Match innovativa ådra, menar Sudhanshu Patwardhan. Och det kan leda till en enorm förändring, på global skala, när det gäller både debatten kring, och tillgången till, skademinimering.
“PMI är redan ledande bland tobaksbolagen när det gäller skademinimering för rökare. Det stora testet bli att sprida produkter som snus till de länder där rökningen är som mest utbredd. Där kan tillgänglighet, i kombination med en politisk vilja att införa skademinimerande åtgärder, gör stor skillnad” säger han.
Behåller namn och bas i Sverige
Swedish Match snushistoria började 1915 då statliga Svenska Tobaksmonopolet AB (STAB) grundades. Under 1900 talet gick STAB ihop med tändstickstillverkaren Svenska tändsticksaktiebolaget och blev en del av koncernen Procordia. 1992 bytte Procordia namn till Swedish Match. Företaget har idag 7500 anställda och kommer även i framtiden heta Swedish Match och ha sin bas i Sverige, lovar PMI:s vd Jacek Olczak.