Phillip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill köpa svenska snustillverkaren Swedish Match. Det rapporterar flera stora nyhetskanaler.
Enligt Bloomberg och Wall Street Journal ligger Phillip Morris och Swedish Match i intensiva förhandlingar och PMI kan mycket väl lägga ett bud på den svenska snustillverkaren redan under veckan.
Satsar på rökfritt
Phillip Morris International (PMI) har under de senaste åren satsat mycket på rökfria nikotinprodukter. Som Vejpkollen tidigare rapporterat siktar PMI på att redan 2025 ta in 50 procent av försäljningen via e-cigaretter, heat-not-burn systemet IQOS och orala produkter som snus och nikotinpåsar. Målet är att bli ett ”rökfritt företag” och sluta sälja cigaretter (eg. Marlborogh) helt och hållet.
”Ett köp av Swedish Match skulle vara ett steg mot det målet. Det skulle ge PMI stora möjligheter att bredda distributionen av inte bara snus utan även andra av deras rökfria produkter” konstaterar nättidningen Bloombergs analytiker.
Rykten om köp tidigare
Det har tidigare gått rykten om att PMI varit nöra att köpa Swedish Match. Senast 2010 skedde förhandlingar, samtal som dock inte ledde hela vägen fram. Även den här gången ligger obekräftade källor bakom uppgifterna. Samtidigt har Swedish Match bekräftat att förhandlingar pågår.
Snuset motverkar rökning
Det svenska snuset, en av få nikotinprodukter som fått status som ”skadereducerande nikotinprodukt” i USA, anses av många vara en avgörande orsak till att så få svenskar röker (6%), jämfört med andra länder inom EU (23%). Snus är förbjudet att sälja i alla EU länder, utom i Sverige.