Problem med avtal och nedstängda betaltjänster. Det är något som drabbat flera företag som säljer e-cigaretter och e-juice de senaste månderna.
”Jag fick starta vejpshoppen med swishbetalning. Det är ju inte optimalt” säger svenske e-juicemakaren Linus ”Koyuki” Gustafsson
Sedan över en månad tillbaka har återförsäljare av e-cigaretter haft problem med sina betalsystem. Från hela världen kommer rapporter om att bland andra PayPal stoppat alla betalningar som berör vejpprodukter. Orsaken ska vara att PayPal inte längre anser att e-cigaretter är “etiskt hållbara” för företaget, skriver Planet of the Vapes. Företag som blivit drabbade är, bland andra, brittiska Vaping101, Creme de Vape, essenstilverkaren Molinberry. Även kinesiska teknikjätten FastTech har stoppat betalningar via PayPal.
Tvist med kreditkortsföretag
Även i Sverige har företagen stött på patrull med betalningarna. Och det gäller inte bara PayPal, utan även andra kredittjänster, som Klarna.
“Det är egentligen kreditkortsföretagen VISA och MasterCard som dikterar villkoren och tar ut en avgift årligen för företag som handlar med ”tobaksprodukter”. Och e-cigaretter kategoriseras oftast som ”tobak” i internationella sammanhang – nikotin eller ej” säger Niklas Linder, ordförande i Branschföreningen för Elektroniska cigaretter tlll Vejpkollen.
Detta har enligt uppgift lett till tvister mellan kortutfärdare som Mastercard och VISA och kreditföretag som Klarna.
Stängde kassan utan förvarning
En av de svenska företagare som fått problem är e-juicemakaren Linus “Koyuki” Gustafsson. 2018 öppnade han en webbutik för att sälja sina nikotinfria e-vätskor. För att ta betalt använde han ett standardavtal med Klarna. Men efter bara tre dagar stängde Klarna kassan. Motiveringen var att försäljningen kräver ett speciellt avtal.
”Men det tog över en vecka för Klarna att förklara vad som hade skett. Och ytterligare flera veckor för att få ordning på det. Under tiden frös pengarna från försäljningen inne” säger Linus Gustafsson.
Avtalskrav krockar med lagstiftning
Det speciella högriskavtalet kräver att en återförsäljare visar upp ett officiellt tillstånd från myndigheterna om att få sälja e-cigaretter, oavsett om det handlar om nikotinfria produkter eller inte. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Särskilt som svensk lag inte reglerar nikotinfria e-vätskor.
“Och för att sälja reglerade e-cigg i Sverige kräver myndigheterna endast en anmälan, så någon formell tillståndsbeviljan existerar inte” säger Linus Gustavsson till Vejpkollen.
Inga nya avtal ”under överskådlig tid”
Nu löste sig det hela för Linus Gustafssons del genom ett nytt avtal med Klarna. Men först efter ett idogt pusslande med olika papper och tillsynsbeslut från kommunen (det är kommunerna som sköter tillsynen av butiker som säljer e-cigaretter och tobak).
Men när han nyligen startade ytterligare en vejpshop (eliquids.se) var det dags igen. Och den här gången var det stopp redan i dörren.
“Nu bad jag om att få ett så kallat högriskavtal direkt. Men beskedet var att Klarna låg i tvist med sin kortleverantör och att inga nya avtal kunde bli aktuella “under överskådlig tid”. Så jag fick starta vejpshoppen med swishbetalning istället. Vilket inte är optimalt” säger Linus Gustavsson.
Problemen ska vara lösta
Enligt Klarna ska de eventuella problem som Linus Gustafsson råkade ut för inte vara aktuella längre. Åtminstone inte när Vejpollen frågar.
“Vi har inget stopp på ansökningar eller försäljning med e-handlare som säljer e-cigaretter.” säger Niklas Gillström, pressansvarig på Klarna.
Hårda kontroller av e-cigaretter
Han bekräftar samtidigt att Klarnas krav på återförsäljare som säljer e-cigaretter är hårda, på samma sätt som för tobak och aloholförsäljning.
“Flertalet segment som Klarna accepterar kräver att vi skaffar oss en djupare förståelse av hur handlare arbetar för att vi ska kunna godkänna en ansökan. Vid försäljning av e-cigaretter, samt via segment så som tobak och alkohol, följer vi upp på hur butikerna hanterar ålderskontroller samt hur varor lämnas över till kund efter att en ålderskontroll har gjorts. Vissa länder kräver också licens för att sälja e-cigaretter. I dessa fall så efterfrågar vi även butikens licens” säger Niklas Gillström till Vejpkollen.
Fick ingen återkoppling
Men Linus ”Koyuki” Gustafsson är alltjämt kritisk till hur Klarna sköter kommunikationen med sina företagskunder.
”Till att börja med framgick det här med ”högriskavtal” inte i informationen jag fick när jag gick in i avtalet med Klarna” säger han till Vejpkollen.
Och att problemen med kortlevetantörerna skulle vara lösta är inget han märkt av. Åtminstone inte ännu.
”Att problemen skulle vara lösta har de i alla fall inte upplyst mig om, eller någon av oss som står på kö för att öppna kassa hos Klarna. Jag har inte fått någon återkoppling alls, trots att detta utlovats.” konstarerar Linus Gustafsson.